Oxelösunds Filatelistförening
Start Verksamhet Mötestider Ungdom Häftessekt.
Stämplar D-län Frimärkets Dag Jubileum Styrelse Kontakt
Mässor Samlar Historik Länkar Arkiv

Kurs bandfrimärken 1920-1938 den 2 september 2017

Lördagen den 2 september samlades 15 förväntansfulla medlemmar i kubblokalen för att, med SFFs ordförande Bo Dahlner som kursledare, lära mera om bandmärkeperiodens frimärken från åren 1920-1938.

Kursen inledes med en genomgång av periodens frimärksutgivning följt av ett ingående avsnitt om märkenas tillverkning. Detta för att förstå uppkomsten av de olika tecken som man hittar på dessa bandfrimärken. Därefter fick vi lära om alla de olika markeringar som förekommer och hur man kan identifiera olika typer av dessa. Liksom om plåtsprickor, retuscher, plåtsår och mycket mera av intresse på dessa frimärken.

Vi lärde oss även om färger och färgnyanser och givetvis även om de olika papperssorterna, som kommit till användning under åren. Och hur man skiljer på märken med och utan vira, olika papperstjocklekar och allt annat som utmärker de olika papperssorterna.

Efter genomgång av lämplig metodik för klassificering av vilket papper ett märke är tryckt på vidtog praktiska övningar i klassificering av ett antal övningsfrimärkens papper, vilket gav bra insikt i hur man klassificerar.

Deltagarna var nöjda med en mycket bra kurs och uppskattade kursledarens tålamod med att svara på frågor från kursdeltagarna.

Efter dagens intensiva och lärorika kursande, med avbrott för lunch på en av restaurangerna i Oxelösunds fiskehamn, framförde klubbens ordförande Åke Karlsson deltagarnas och klubbens tack till Bo Dahlner för en fantastiskt fin och bra genomförd utbildning.

bandfrimarken kurs20170902 bandfrimarken kurs20170902 bandfrimarken kurs20170902