Poststämplar i Södermanlands län
Hem Intro Kommuner Postorter A - Ö Om listan

Listan över Sörmlands läns postortsstämplar

Jag heter Lennart Nilsson och är med i Oxelösund filatelistförening. För ett antal år sedan blev jag intresserad av vad postorterna i Sörmlands län har haft för olika stämpeltyper på respektive postort.

En del har några och de större postorterna har många olika stämpeltyper, och det har jag sammanställt i ett Excel-ark med data om varje stämpel, som: ort, stämpeltyp, tidsperiod, tidigast och senast kända datum, stämpelns diameter, bokstavshöjd, avstånd Bhj- ø, Namnets längd samt Årtals höjd, namnets längd totala yttre längd. Alla mått i mm +-0,5mm.

Listan i dag består av många fler hjälp-kolumner, som inte finns med i materialet som presenteras på hemsidan. Ni som finner det intressant kan höra av Er så skickar jag en Excel- fil.

Jag har haft god hjälp av vänliga och tillmötesgående filatelister från frimärksklubbar i Flen, Torshälla, Katrineholm, Norrköping och Oxelösund som har bidragit med material och stort kunnande inom stämpelområdet. Jag vill gärna nämna några namn som har bistått med material är, Kent Kenndal, Inge Johansson, Sven Lindell. Anders Axelsson. Ulf Sander. Ulf Tjärnlund och Leif Nilsen ett stort tack till er.

Listan är inte komplett då det ramlar in lite ny information då och då om stämpeltyper som inte finns med, de kommer att uppdateras så fort som möjligt. Förhoppningen är också att presentera stämpeltyperna med skannad bild av varje stämpeltyp, men det kommer i andra hand (är mycket tidskrävande). Om ni innehar kompletterande uppgifter till stämplar och vill dela med er av dessa så går det bra.

Min gode frimärksvän Ulf Vesterlund har skapat den här sidan i Oxelösunds Filatelistförenings hemsida för att så många fler kan ta del av stämpelsamlandet.

Lennart Nilsson